Thomas Demand; Dokümanter fotoğrafçı mı? Çağdaş sanatçı mı? Heykeltraş mı? Yoksa sihirbaz mı?

Thomas Demand; Dokümanter fotoğrafçı mı? Çağdaş sanatçı mı? Heykeltraş mı? Yoksa sihirbaz mı?

Mehmet Ömür

Türkiye’de de tanınan Thomas Demand ‘Tarihin kekelemesi’ adlı sergisini 14 Şubat’ta Paris’te Jeu de Paume fotoğraf merkezinde açtı. 28 Mayıs’a kadar sürecek sergide ilginç fotoğraflar var. Aslında bunlar sanatçının yaptığı karton maketlerin fotoğraflarının yine kendisi tarafından yeniden boyutlandırılarak izleyenlerde doğal boyutlarda hissettiren fotoğraflar.

Thomas Demand, 1964 yılında Almanya’da doğmuş ve şu anda Berlin’de yaşayan bir fotoğrafçıdır. Sanatçı, fotoğrafçılık kariyerine ilk olarak Münih ve Düsseldorf’ta sanat eğitimi aldığı yıllarda başladı. Eğitimi sırasında, resim, heykel ve fotoğrafçılık gibi farklı sanat disiplinlerine ilgi duydu ve bu disiplinlerin bir araya getirilmesi konusuna kafa yordu.  Bu dönemde, fotoğraf ve resim arasındaki sınırları bulanıklaştıran çalışmalar yaptı. Daha sonra New York ve Tokyo’da yaşadı ve çalıştı.

Demand, kendine özgü bir teknik kullanarak fotoğrafçılık alanında öne çıkmıştır. Sanatçı, bir sahne veya nesne oluşturmak için kağıt, karton ve benzeri malzemelerden maketler yapar. Bu maketler daha sonra kendisi tarafından fotoğraflanır ve  gerçek boyutlarına ölçeklendirilir. Bu teknik sayesinde Demand, gerçek hayatta olmayan nesneleri ve ortamları gerçeğe yakın bir şekilde yansıtabilir. Sonuç olarak, fotoğraflar gerçekmiş gibi görünürken, aslında birer illüzyondan ibarettirler.

Sanatçının en ünlü eserleri arasında, 1993 yılında çektiği “Büro” adlı çalışması yer alır. Bu çalışmada, bir ofisin maketini oluşturan kağıt, karton ve benzeri malzemelerden bir sahne oluşturulmuştur. Daha sonra bu sahne fotoğraflanarak bir resim elde edilmiştir. Bu çalışma, Demand’ın kendine özgü tekniklerini kullandığı ilk eserlerden biridir ve sanatçının kariyerinde önemli bir dönüm noktası olarak kabul edilir.

Demand’ın fotoğrafları, zamanla hem sanat hem de moda dünyasında da popülerlik kazandı. Örneğin, moda dergileri Vogue, W Magazine ve Harper’s Bazaar gibi yayınlar, Demand’ın fotoğraflarını sıklıkla kullanırlar. Ayrıca, Demand, müzeler ve özel koleksiyonlar tarafından satın alınan eserleriyle birlikte, birçok ünlü kurum ve koleksiyonerin de dikkatini çekmiştir.

Demand, sanat hayatı boyunca birçok prestijli ödül kazandı ve dünya çapında birçok sergiye katıldı. Bunların arasında, 2004 yılında İstanbul Bienali’nde yer alan “Tünel” adlı eseri ve 2012 yılında Londra’da düzenlenen bir sergide sergilenen “Grotto” adlı çalışması sayılabilir.

Sanatçının eserleri, genellikle tüketim kültürü, propaganda, medya ve hafıza gibi konuları ele alır. Demand, sanatıyla, gerçeklik ve görüntü arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlar. Sanatçı, fotoğrafın doğasını ve fotoğrafçılığın yaratıcı potansiyelini sorgular.

Bu fotoğrafa farklı bir yaklaşım getiren sergiyi mayıs sonuna kadar Jeu de Paume; 1 place de la Concorde   Jardin des Tuileries, Paris adresinde gezebilirsiniz.

 

Thomas Demand